Piše: Mladen Pleše Fotografije: Jurica Galeković
…
Intervju s Nikolom Vudragom (35), međunarodno afirmiranim kiparom, nepredviđeno se produžio. Nakon boravka u Londonu, razgovarali smo o već dogovorenim angažmanima u Engleskoj, ali je u to vrijeme došao poziv da izloži svoje radove u Dubaiju. Pa smo i to ubacili u ovaj intervju… No, gotovo istodobno stigla je ponuda iz Malte, zatim i dogovor o izlaganju radova tijekom Bijenala u Veneciji, pa smo onda i o tomu razgovarali…
Toliki interes za Vudragovo stvaralaštvo nimalo ne iznenađuje. Nakon što je skulptura Iron Maiden na dobrotvornoj aukciji u Varšavi prodana za rekordnih 712 000 eura, došlo je do prave jagme za radovima hrvatskog kipara. Kaže nam da je rekordna cijena te skulpture u Varšavi značajno doprinijela afirmaciji njegova profila kao umjetnika i otvorila nove mogućnosti za predstavljanje radova poljskoj publici.
– Kroz ovu aukciju, stekao sam veću vidljivost u umjetničkoj zajednici u Poljskoj te se tako otvorio put za potencijalne suradnje, izložbe i projekte s lokalnim galerijama, institucijama i kolekcionarima.
Ova afirmacija, ističe, može biti ključna u širenju njegovog umjetničkog utjecaja i stvaranju veza s novom publikom. Također pruža priliku za kulturnu razmjenu i umjetničku inspiraciju iz poljske kulture i umjetničke scene.
Takvo predviđanje Nikole Vudraga vrlo se brzo potvrdilo na najbolji mogući način. Na službenoj aukciji u Domu Aukcyjny Polswiss Art u Varšavi, samo mjesec dana nakon gore spomenute dobrotvorne aukcije, njegova skulptura mrežastog lica iz iste serije radova, prodana je za čak 200 000 eura. Vudrag kaže kako je ta prodaja pružila realnu procjenu trenutne vrijednosti njegovih radova.
– Ovaj uspjeh služi kao dodatna potvrda mog stvaralaštva, potvrđujući zanimanje kolekcionara i tržišta umjetnina za takve radove. Kroz ove aukcije, moje skulpture dobivaju sve veću prepoznatljivost i cijenjenost, što me motivira da nastavim s istraživanjem i stvaranjem unutar svoje umjetničke prakse.
Nikola Vudrag prvi put je privukao pozornost galerista i ljubitelja umjetnosti u Parizu 2019. kad je kao 29-godišnjak izložio svoje radove u željezu. Tajnu svog uspjeha objasnio je činjenicom da je ljubitelje umjetnosti privukao konkretan komad željeza, njegova snaga i težina te aure kojom zrači.
– U svijetu se kipari više ne bave pretjerano tim materijalom, a kako je meni željezo glavni materijal, nije me bilo teško zapaziti. Željezo je za mene elementarna ruda bilo kakvog logosa ili manifestacije, simbol čvrste, konkretne materije.
Vudrag se pojavio u trenutku kad su se ljudi pomalo zasitili pop arta i street arta, dosjetki i fora, kako napominje, i kad više nemaju povjerenja u nove, subverzivne materijale kao što su poliester, aluminij, poliuretanska pjena ili silikon, a bronca, drvo i staklo postali su preklasični.
– U Parizu su se tada najviše izlagale i prodavale instalacije, koncepti, slike, pa sam stekao dojam kako se jedva dočekalo da se pojavi netko tko radi s drugačijim materijalom – govori nam.
U francuskoj prijestolnici Vudrag je surađivao s Galerie Bartoux, jednom od najuglednijih europskih galerija te s galerijama Carré d’artistes i De Medicis.
Objašnjava da željezo, za razliku od gline ili ostalih materijala, dolazi u industrijski standardnom obliku, blokovima, šipkama ili pločama, i to u zadanim dimenzijama.
– Napraviti umjetničku formu iz takvih gabarita najteži je dio procesa, a meni i najzanimljiviji. Corten čelik je završni materijal skulpture, nema lijevanja ili obrada koje bi na neki način promijenilo formu poput glina-bronca odnosa, tako da je pod mojom kontrolom od početka do kraja procesa. Isti je materijal bio generacijama u mojoj obitelji, tako da sam od malih nogu okružen njime i imam senzibilitet prema željezu, osjećam toplinu i snagu tog materijala.
I upravo ta različitosti Vudragova stvaralaštva od dominirajućeg mainstreama privukla je pozornost internacionalne galerije Kiseki iz Dubaija. Pozvali su ga da izloži svoje radove na privatnom VIP terminalu Jetex za COP28, Konferencije Ujedinjenih nacija o klimatskim promjenama.
– Predstavio sam sedam skulptura crnih dijamanata izrađenih od corten čelika, u pješčanoj mat crnoj boji, oblikovanih u veličinama prilagođenima svakoj regiji Ujedinjenih Arapskih Emirata. Dijamanti koji se uzdižu iz čiste pozadine prostora simboliziraju čvrstoću i progres Emirata kroz posljednjih 70 godina – od pustinjskog svijeta do današnjeg središta trgovine i razvoja.
Taj rad, ocijenili su kritičari, predstavlja spoj umjetnosti i simbolike, koji naglašava transformaciju i napredak Emirata te prenosi snažnu poruku o njihovoj evoluciji i utjecaju na globalnu arenu.
– Uz seriju crnih dijamanata, izložio sam i mrežastu zidnu tapiseriju koja vizualno podsjeća na čeličnu geometrijsku mrežu. Ova tapiserija je savršeno uklopljena u filozofiju geometrije i razvoja geometrijskih oblika s arapskog poluotoka.
Kroz ovaj rad, Vudrag je, ističe, nastojao istražiti i prikazati bogatstvo i složenost geometrijskih oblika koji su tradicionalno važan dio arapske umjetnosti i arhitekture.
– Kombinacija dijamanata i mrežaste tapiserije stvara dublje značenje i povezanost s kulturom i poviješću regije, istovremeno pružajući posjetiteljima vizualno i simboličko iskustvo koje naglašava važnost, ali i estetsko bogatstvo geometrije. Ta izložba nastoji istaknuti estetiku i simboliku geometrije kao važnog elementa identiteta i razvoja arapskog poluotoka – objašnjava Vudrag te dodaje kako smatra da „više nije toliko bitan kontinuitet samog materijala, bronce, kamena, željeza ili gline, već se traži prepoznatljivost karaktera, pa čak i drskost umjetnika. Ali i dosljednost i kontinuitet u stvaralaštvu.
Vudrag je prepun entuzijazma, neiscrpne energije, samopouzdanja i uvjerenosti u svoju umjetničku misiju. Za razliku od većine introvertnih umjetnika, iznimno je komunikativan, probitačan i elokventan što mu je uvelike pomoglo u uspostavljanju kontakta s ljudima različitih profila. A to mu je pak, uz nesumnjiv talent, omogućilo uspjeh u svijetu umjetnosti.
U središtu Vudragova umjetničkog izražavanja uvijek je čovjek i njegovo djelovanje.
– Bilo da je riječ o Atlasu koji drži teret svijeta na svojim leđima, Sizifu koji gura, Prometeju koji želi naprijed, Herkulu koji nastoji nadvladati sebe i postati bolji, zaslužiti svoje mjesto na Olimpu… Sve takve arhetipske teme nalaze se u promišljanju svakog čovjeka, svjesno ili nesvjesno, i nepresušivo su filozofska, znanstvena, ili umjetnička tema – reći će.
Prepoznatljivost Vudragova karaktera ne ogleda se samo u njegovim radovima, već i u njegovim fizičkim i modnim transformacijama. Od 2019., kad je stekao ime, Vudrag je nekoliko puta mijenjao fizički izgled: imao je kratku frizuru, pa je onda pustio dugu kosu, potom se obrijao na ćelavo, da bi sada potpuno zarastao u bradu i dugu kosu.
I njegov modni izričaj se prilagođavao njegovim raspoloženjima – od crnih odora do odjeće koja je nalikovala na skijaško odijelo, od bijelih do elegantnih crnih odijela.
Na Malti je nedavno, kao dio velike izložbe Malta Biennala u Vili Luginsland, postavio radove koji uključuju jednu novu dimenziju – svjetlosni element.
– Kroz metalne elemente oblikovane u prepoznatljive motive prodire svjetlost kroz sve pore ili spojeve na skulpturi. Tako se stvara efekt gdje materijalni oblik postaje kalup za ideje predstavljene kao svjetlost.
Vudrag objašnjava da je inspiriran Platonovim i Aristotelovim principima, svjetlom oblikovao ideje ukalupljene u sirovu materiju.
– S obzirom na bogatu povijest Malte i legende o divovima, posebno sam oblikovao jabuke za taj povijesni vrt, pružajući posjetiteljima iskustvo putovanja u mitološki svijet Hesperidinih vrtova i Atlasovih jabuka, legendi koje su se prenosile kroz povijest ovih područja – veli.
Ova kombinacija materijalnosti, svjetla i mitologije, napominje Vudrag, stvara jedinstveno iskustvo za posjetitelje, pozivajući ih da istraže dublje slojeve značenja i povijesti koji su utkani u umjetničko djelo.
S obzirom na monumentalnost njegovih skulptura, Vudrag stvara u ateljeu od 350 četvornih metara koji se nalazi u prostoru bivše tvornice. Od fizički većih radova posebno se ističe skulptura nazvana Glazba. Riječ je o interaktivnoj violini s gudalom visine 4 metra od corten čelika na kojoj prolaznici u Varaždinu mogu svirati.
Spomenik Nikole Tesle je „skulptura-dalekovod” koja spaja funkciju i estetiku, urbanističko uređenje i predstavljanje hrvatskog nasljeđa. Visoka je 12 metara i teška 2 tone.
Prostor je mješavina mehaničarske radionice i umjetničkog ateljea. Zatrpan je tonama željeza, metalnih šipki, tu je i nekoliko golemih željeznih konstrukcija, desetine skulptura koje dovršava. I zidovi su prepuni metalnih reljefa i raznih studija… Prije podne Vudrag se bavi velikim projektima za što mu je potrebna pomoć nekoliko asistenata, ponekad čak i po desetak ljudi jer radi skulpture kojima trebaju temelji od po 20 kubika betona!
Poslije podne i navečer Vudrag uglavnom ostaje sam u ateljeu.
– Tada uživam, skačem s jednog projekta na drugi, padaju mi na pamet razne ideje, smislim nešto novog, pa se i toga prihvatim. Obično usporedo radim na 4 ili 5 skulptura, jednostavno me obuzme energija stvaranja – objašnjava.
Tijekom ovogodišnjeg Venecijanskog bijenala, u Europskom kulturnom centru, Vudrag će izložiti dva rada u vrtu, na ulazu u čuvenu Palazzo Mora. Riječ je o dvije skulpture, svojevrsnih totema koji osim konstruktivnog simbolizma kao sile pritiska i sile povlačenja, prenose i jednu dublju simboličku poruku.
– Atlas nosi teret svijeta simbolizirajući životne izazove i pritiske, dok Prometej, vezan lancem, predstavlja pobunu i težnju za slobodom i znanjem. Kroz te skulpture prikazujem borbu pojedinaca protiv društvenih ograničenja i pritisaka, istodobno naglašavajući snagu i otpornost ljudske volje – ističe Vudrag.
Za boravka u Engleskoj Vudrag je dogovorio izradu biste za velikog engleskog književnika, pjesnika i filozofa J. R. R. Tolkiena.
– Bista je gotova, odlivena u bronci i modelirana u klasičnom bezvremenskom stilu s malim iskorakom u modernizam.
Bez ijedne pisane riječi, na bisti se nalaze svi znakovi koji ukazuju na Tolkienov rad – od prstena, rječnika, knjiga, sve do Silmarila, njegovog najkompleksnijeg literarnog djela. Vudrag je uvjeren da će svaki Tolkienov entuzijast naći detalj na skulpturi koji će mu izmamiti osmijeh na lice.
– A mene će istinski razveseliti da ta skulptura, kao i Tolikenova djela, i dalje komuniciraju s čitateljima…
Vudrag je ustvrdio kako sa sigurnošću može reći da je probio neke barijere i limite koji su mu kroz godine bili nametnuti.
– Tako, primjerice, danas nemam problema s kovanicom od 32 milimetra ili skulpturom od 32 metra!
S vremenom Vudrag je izrađivao sve manje kovanice i sve veće skulpture.
– Sada je najveća razlika u tomu da sam nekad kratko razmišljao i dugo radio, sad dugo razmišljam, a kraće radim.
Na kraju naglašava kako se u njegovu stvaralaštvu pojavila nova razina koja obuhvaća uz sam likovni rad i statiku, logistiku i ostale popratne elemente bez kojih ne možete ostvariti veće ili ozbiljnije stvari.
– Koncepti rada sad su puno drugačiji. Od neke kritike svijeta u početku, stigao sam do bezvremenskih motiva i arhetipova koji nas ujedinjuju i povezuju –
zaključio je Nikola Vudrag.